Allergisk reaktion och barnakuten

publicerat i Allmänt;
Lionel vaknade på natten till fredagen, jätteledsen och klagade på magsmärtor,
Ringde 1177,de tyckte vi skulle avvakta till dagen efter men självklart höra av sig om det blev värre.

Efter en stund somnade vi om och när han vaknade gjorde magen fortfarande ont och jag ringer till vårdcentralen för att rådfråga där. Under tiden som jag väntar på att de ska ringa tillbaka börjar han plötsligt klaga på att det gör ont i tänderna och vill åka till tandläkaren.
Pratar med VC och vi får en tid efter lunch varav jag direkt ringer tandläkaren och rådfrågar även dom.
Han fyller ju snart 6 år och jag får till svar att han möjligtvis håller på att få sina 6 års tänder och att det kanske är därför det gör ont.

Ringer tillbaka till VC och avbokar tiden, inte så mycket de kan göra om det ändå är tänder på gång. 

Han fortsätter att klaga på smärta munnen och från ifrån ingenstans blir han fruktansvärt täppt i näsan men iom flera har varit förkylda runt omkring honom tänkte vi  att det säkert var det som slog till. Efter en stund tycker jag att hans läppar se svullna ut, Christian är iväg så jag ringer grannen för att be om en second opinion och hon tycker också att de är lite svullna. 
Ringer då tillbaka till VC och vi får en tid senare på eftermiddagen. Nu har hans kinder svullnat upp en del och väl hos läkaren misstänker hon direkt en allergisk reaktion då han tar sig mycket för munnen och kliar sig där.

Efter rådfrågan med som kollega ringer de till barnakuten som vill att vi kommer upp direkt för obesvartion. Han får en aerius och vi beger oss till sjukhuset. Där misstänker de samma sak och efter att ha uteslutit diverse åkommor såsom öron, näsa, hals får vi betapred och sen får vi åka hem.

Hans symptom gick tydligt ner efter behandling så nu gäller det att lista ut vad han inte tål.
Hoppas att tester kan ge rätt svar.





Kommentera inlägget här :