Fibromyalgi

publicerat i Allmänt, Livet, Mig, jag, moi;
Jag fick som många vet en fibromyalgi-diagnos för ett par år sedan vllket har gjort det lättare för mig och acceptera smärtan. Det många inte vet är att fibromyalgi ä r så mycket mer än bara smärta. Symptomen nedanför är många men inte alls alla.det finns många fler. 

Symptomen nedanför är symptom som jag har men mina  största svårigheter är smärtan i mina ben samt den fruktansvärda tröttheten. Det spelar ingen roll om jag sover någon timme i soffan här och där för jag blir aldrig tillräckligt utvilad. 
Mina ben bråkar mycket med mig och det gäller att jag inte blir väckt strax efter att jag har somnat för oftast är smärtan värst då och det blir nästan omöjligt att somna om. 

Något annat jag även har problem med är mitt minne och då framför allt Kortidsminnet, vet inte hur många gånger jag får gå tillbaka och läsa en text för att veta vad jag ska göra. Be mig aldrig att  memorera ett telefonnummer för det kan jag inte längre. 

Men sen är det även så att även om jag har accepterat sjukdomen tänker jag inte låta den ta över mitt liv. Jag tänker i möjligaste mån skita i den och leva mitt liv ändå. Men däremot måste jag tänka till och lyssna på kroppen och acceptera att vissa dagar går det helt enkelt inte.

  • Kognitiva problem (bl.a. vad gäller minne, koncentration, svårigheter med att hitta ord)
  • Yrsel, balansproblem
  • Överkänslighet för beröring (taktil allodyni)
  • Huvudvärk
  • Irritabilitet, humörsvängningar, stresskänslighet
  • Svullnadskänsla
  • Känslighet för ljud, ljus och lukter
  • Feberkänsla i kroppen, svettningar
  • Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter; tillfälligt
  • Illamående
  • Kroppsklåda
  • Vadkramper, speciellt nattetid.
  • Nedstämdhet kopplad till värkintensiteten
  • Dimsyn och svårigheter att fixera blicken
  • Kalla fingrar och tår
  • (null)


    (null)

Kommentera inlägget här :